REC

Content kampen

Nå, så I er hoppet over på “the dark side”? Den kommer med jævne mellemrum. Konstateringen af, at vi på SJORT ikke længere er en del af den klassiske journalistik, men nu befinder os på den mørke side. Den kommercielle side, hvor der ikke skal afsløres, men afsættes. Det har vi det godt med. Rigtig godt endda. Flere og flere virksomheder bliver i disse år til små medieselskaber, fordi alle de nye medier har givet dem adgang til deres egne kanaler. I virkeligheden er der ikke meget anderledes på “the dark side”. Det skulle I bare lige vide. Det har skabt et enormt behov for content i film- og tekstform, og det betyder, at vi stadig har endda rigtig gode muligheder for at fortælle historier.

Jamen, content marketing, native advertising og andet kommercielt indhold er da ikke journalistik vil man råbe fra den lyse side. Nej, bestemt ikke, men derfor kan man sagtens bruge de samme arbejdsmetoder og formater. Faktisk bør man netop gøre det. For der er masser af støj derude, og keder man sin målgruppe, så forsvinder den så let som et fingerstrøg over skærmen. Hvordan fortæller man eksempelvis en historie på 40 sekunders video, uden lyd (fordi 95 pct. ser det uden lyd) og med fuld smæk på fra start? Det kræver redskaber, som man kender dem fra det journalistiske håndværk, der er udviklet over hundredvis af år, til måske nok at afsløre, men også til at oplyse, underholde og fastholde seere, lyttere og læsere? Jamen, content marketing, native advertising og andet kommercielt indhold er da ikke journalistik vil man råbe fra den lyse side. Nej, bestemt ikke, men derfor kan man sagtens bruge de samme arbejdsmetoder og formater. Først og fremmest er vi uddannet til at skabe indhold. Igen og igen. Hver eneste dag har journalister, fotografer og andre med et medarbejdernummer i en medievirksomhed haft som sin fineste opgave at fylde indhold i tv, aviser, nyhedsportaler og radiokanaler. Glemte jeg nogen? Her gør man brug af et af de væsentligste redskaber, man får med i posen fra journalistuddannelserne, nemlig ideudvikling. Hvad skal vi lave i dag? Det er ikke altid let at svare på. Slet ikke, når man også skal gøre en forskel for sin målgruppe. Men har man en redaktionel baggrund, så kan man – forhåbentlig – også sin ABC i fortælleteknik og interviewteknik, man kan vinkle skarpt, og man kan være kildekritisk. Vigtige redskaber Allesammen redskaber, der er afgørende for, at den content marketing, der bliver præsenteret for de potentielle kunder derude, også er af en støbning, der vækker den interesse, det engagement og den dialog, som virksomhederne derude efterspørger. Hvad er det så for nogle historier, man skal fortælle? Det afhænger meget af mediet, men man kan uden tvivl læne sig kraftigt op ad de klassiske nyhedskriterier, som man lærer dem at kende på journalistuddannelserne. Væsentlighed – betydning og konsekvens af fortællingen Identifikation – kan modtageren genkende sig selv i fortællingen Sensation – er fortællingen overraskende, fascinerende, chokerende eller lign. Aktualitet – er emnet i fortællingen oppe i tiden Konflikt – er parterne i fortællingen på kollisionskurs Pointen er, at jo flere kriterier, som dit content rammer, jo mere interessant er det for modtagerne i den anden ende. Man kan diskutere, om alle kriterier er relevante i en kommerciel kontekst. Eksempelvis er det vel knap så interessant at dyrke konflikten i forbindelse med content marketing. På samme vis er det et grundvilkår for redaktionelle medarbejdere, at de er stærke, når det kommer til at “sælge” historien. Det gælder eksempelvis på sociale medier, når man i overskrifter og korte tekster præsenterer sin artikel eller sin film ved at tale direkte til modtageren, måske stille spørgsmål og i det hele taget skabe en nysgerrighed og opmærksomhed omkring produktet. Det er samme metoder, man bruger, når man rundt omkring på landets redaktioner forsøger at få læsere og seere til at interessere sig for nyheder, baggrundshistorier, portrætter eller andre genrer i den klassiske nyhedsbranche. I virkeligheden er der ikke meget anderledes på “the dark side”. Det skulle I bare lige vide.

Content kampen

Nå, så I er hoppet over på “the dark side”? Den kommer med jævne mellemrum. Konstateringen af, at vi på SJORT ikke længere er en del af den klassiske journalistik, men nu befinder os på den mørke side. Den kommercielle side, hvor der ikke skal afsløres, men afsættes. Det har vi det godt med. Rigtig godt endda. Flere og flere virksomheder bliver i disse år til små medieselskaber, fordi alle de nye medier har givet dem adgang til deres egne kanaler. I virkeligheden er der ikke meget anderledes på “the dark side”. Det skulle I bare lige vide. Det har skabt et enormt behov for content i film- og tekstform, og det betyder, at vi stadig har endda rigtig gode muligheder for at fortælle historier.

Jamen, content marketing, native advertising og andet kommercielt indhold er da ikke journalistik vil man råbe fra den lyse side. Nej, bestemt ikke, men derfor kan man sagtens bruge de samme arbejdsmetoder og formater. Faktisk bør man netop gøre det. For der er masser af støj derude, og keder man sin målgruppe, så forsvinder den så let som et fingerstrøg over skærmen. Hvordan fortæller man eksempelvis en historie på 40 sekunders video, uden lyd (fordi 95 pct. ser det uden lyd) og med fuld smæk på fra start? Det kræver redskaber, som man kender dem fra det journalistiske håndværk, der er udviklet over hundredvis af år, til måske nok at afsløre, men også til at oplyse, underholde og fastholde seere, lyttere og læsere? Jamen, content marketing, native advertising og andet kommercielt indhold er da ikke journalistik vil man råbe fra den lyse side. Nej, bestemt ikke, men derfor kan man sagtens bruge de samme arbejdsmetoder og formater. Først og fremmest er vi uddannet til at skabe indhold. Igen og igen. Hver eneste dag har journalister, fotografer og andre med et medarbejdernummer i en medievirksomhed haft som sin fineste opgave at fylde indhold i tv, aviser, nyhedsportaler og radiokanaler. Glemte jeg nogen? Her gør man brug af et af de væsentligste redskaber, man får med i posen fra journalistuddannelserne, nemlig ideudvikling. Hvad skal vi lave i dag? Det er ikke altid let at svare på. Slet ikke, når man også skal gøre en forskel for sin målgruppe. Men har man en redaktionel baggrund, så kan man – forhåbentlig – også sin ABC i fortælleteknik og interviewteknik, man kan vinkle skarpt, og man kan være kildekritisk. Vigtige redskaber Allesammen redskaber, der er afgørende for, at den content marketing, der bliver præsenteret for de potentielle kunder derude, også er af en støbning, der vækker den interesse, det engagement og den dialog, som virksomhederne derude efterspørger. Hvad er det så for nogle historier, man skal fortælle? Det afhænger meget af mediet, men man kan uden tvivl læne sig kraftigt op ad de klassiske nyhedskriterier, som man lærer dem at kende på journalistuddannelserne. Væsentlighed – betydning og konsekvens af fortællingen Identifikation – kan modtageren genkende sig selv i fortællingen Sensation – er fortællingen overraskende, fascinerende, chokerende eller lign. Aktualitet – er emnet i fortællingen oppe i tiden Konflikt – er parterne i fortællingen på kollisionskurs Pointen er, at jo flere kriterier, som dit content rammer, jo mere interessant er det for modtagerne i den anden ende. Man kan diskutere, om alle kriterier er relevante i en kommerciel kontekst. Eksempelvis er det vel knap så interessant at dyrke konflikten i forbindelse med content marketing. På samme vis er det et grundvilkår for redaktionelle medarbejdere, at de er stærke, når det kommer til at “sælge” historien. Det gælder eksempelvis på sociale medier, når man i overskrifter og korte tekster præsenterer sin artikel eller sin film ved at tale direkte til modtageren, måske stille spørgsmål og i det hele taget skabe en nysgerrighed og opmærksomhed omkring produktet. Det er samme metoder, man bruger, når man rundt omkring på landets redaktioner forsøger at få læsere og seere til at interessere sig for nyheder, baggrundshistorier, portrætter eller andre genrer i den klassiske nyhedsbranche. I virkeligheden er der ikke meget anderledes på “the dark side”. Det skulle I bare lige vide.

Sjort Footer Projekter
Sjort Footer Projekter